- Jonas F.
Rimac

Rimac startes
Rimac er en kroatisk superbilsproducent, som kun producerer fuldt elektriske superbiler. De er allerede en seriøs konkurrent til de store firmaer som: Lamborghini, Ferrari, Mclaren osv. Rimac er et lille firma. I 10431 Sveta Nedalja i Kroatien er deres fabrik og udviklingslaboratorium placeret. De har i alt 482 ansatte spredt over fabrikken og udviklingslaboratoriet.
Firmaet blev grundlagt i år 2009 af Mate Rimac. Han ville skabe en grøn og anderledes konkurrent til de benzindrevne superbiler. Lige nu er der to biler i produktion på Rimac's fabrikker, men Rimac designer og producerer både batteripakker og køresystemer som "electronic differentals". De store bilproducenter kan endda hyre Rimac til at udvikle elmotorer, systemer eller koder for dem, så de kan producere en vellavet elbil. Rimac arbejder fx sammen med firmaer som Aston Martin, Jaguar og Koenigsegg.
Rimac's produkter
Rimac
er et ledende firma inden for el teknologien. Det viser de blandt andet ved at
producere et dusin forskellige el motorer, til biler og el cykler. Disse er
kompakte motorer og arbejdsdygtige motorer. Rimac's udviklingsteam har lagt
mange års arbejde i at udvikle disse motorer perfekt. Men udover at udvikle den
rå kraft skal motorerne også kunne holde en stabil temperatur. Rimac's forskere
og udviklere har arbejdet hårdt, og løst disse problemer. Både med vand- og
luftafkøling, sikrer de en længerevarende og mere stabil motor. Men Rimac's
motorer til deres egne biler er unikke, da de har 4 motorer. En til hvert hjul.
Det sikrer maximalt vejgreb gennem sving, og når det kombineres med deres
højteknologiske electronic differential, er den ultimative el superbil født.
Normalt har en elbil ikke gear, men Rimac har givet deres første elbil, Rimac
Concept One, gear. De to forhjul har hver et gear, hvilket er standard for en
elbil. Alt magien ligger i baghjulene. Baghjulene har 2 gear, som også følger
den elektroniske differential. Hvilket kun øger bilens intelligente hjernes
egenskaber til at køre hurtigere og bedre rundt i sving. Alt dette skal styres
af en hjerne, den hjerne har de kaldt en VCU (Vehicle Control Unit). Denne er
klart den mest intelligente del af bilen, da der her skal tages beslutninger om
hvilket hjul der skal køre med hvilken fart, hvilket gear de bagerste hjul skal
køre i, hvor meget traction control skal bruges og skal der justeres på
aerodynamikken. Hvis ikke disse ting udføres til perfektion risikeres kørerens
sikkerhed, og ingen vil køre en bil der muligvis vil blive ustyrlig rundt om
næste sving.
Rimac Concept One:

Rimac's første bil produceret på helt egen hånd (hvis man kigger på de tekniske dele og karosseriet) hedder Rimac Concept One. Den har 1224 hk, hvilket er mere end de fleste benzindrevne superbiler. Det giver den en acceleration fra 0-100 på 2,5 sek. Hvilket også er hurtigere end de fleste benzindrevne superbiler. Med elbiler har der altid været den hurtige acceleration, og så er det lidt det. Ingen høj topfart, lige bortset fra denne elbil. Denne har hele 335 km/t, hvilket er lige under hvad de bedste af nutidens superbilen evner.
Rimac C_TWO

Rimac's første egenproducerede bil er hurtig, meget hurtig. Men med C_TWO har de besluttet at gange lidt på alle parametre. Den nye model får 1914 hk. 690 mere end den forrige. Det resulterer i en endnu vildere bil, med en acceleration fra 0-100 km/t på 1,85 sekunder. Det er ualmindeligt hurtigt for en bil tilladt på veje. Rimac har sat produktionen på 150 modeller i gang, hvilket er alt der vil blive produceret. Topfarten på den nye bil er også helt vanvittig, nemlig 412 km/t. Det er hurtigere end de hurtigste superbiler, kun overgået af en Bugatti Chiron, Bugatti Veyron og Hennessey Venom. Men to af disse er udviklet kun til fart i en lige linje. Det er altså kun Bugatti Chironen som overgår den. Men Bugattien har en acceleration fra 0-100 på 2,4 sek. Hvilket vil sige at Rimacen har en fordel på de første meter, men det gælder faktisk hele accelerationsforløbet, som man kan se på statistikken.
Forskeres vurderinger af Rimac
Forskeren og CEO for Tesla, Elon Musk, deler en masse tanker og holdninger med CEO af Rimac, Mate Rimac. Disse er begge enige om at el er vejen frem. Både for miljøet, men også for fart og komfort. De to forskere og CEO'er kan ikke lade være med at have en dyst på tværs af Atlanten, om at udvikle den hurtigste bil. Men Tesla og Rimac er gået hver deres vej, mht. hvordan de udvikler bilerne. Tesla går efter komfortable og luksuriøse biler, for det meste SUV'er. Hvorimod Rimac går efter den ultramoderne superbil. De har dog det til fælles, at de mener elbiler er fremtiden, og det kan man også se i deres designs.
Rimac's Udfordinger
Når man kigger på Rimac's statistikker på papiret ser deres biler jo fantastiske ud, men en er deres helt store udfordringer er omdømmet. Folk har ikke hørt om dem før, så de køber ikke derfra. Rimac er i baggrunden af mange af de nye hybridbiler, de har været en central del af produktionen, men de er kun nævnt på de rulletekster ingen ser. Ikke nok kender til dem, og det ville være ærgerligt hvis den lovende superbilproducent, skulle kollapse før alle anså dem som en konkurrent til Lamborghini og Ferrari, for det har de potentiale til. De har faktisk vist potentiale til at blive de hurtigste i verden.
Litteraturliste:
"The Company" www.rimac-automobili.com
(Besøgt 20-05-2019)
https://www.rimac-automobili.com/en/
"Elon Musk" www.tesla.com
(Besøgt 20-05-2019)
https://www.tesla.com/da_DK/elon-musk?redirect=no
"Rimac-Automobili" www.wiki.com
(Besøgt 23-05-2019)
https://en.wikipedia.org/wiki/Rimac_Automobili
"Bugatti Chiron" www.wiki.com
(Besøgt 23-05-2019)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Chiron